کتاب های آشنایی کودکان با خدا

کتاب توحید مفضل در نشرجمال

نشر جمال در حوزه انتشار کتاب های دینی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می کند. این انتشارات که در سال 1370 به همت حجت الاسلام سبحانی نسب  آغاز به کار کرده است، کتاب های مختلفی را در این حوزه منتشر کرده است.
در رویکرد فرهنگی این  ناشر توجه و حفظ تمامی ارزشهای تشیّع و کوتاه نیامدن در بحثهای کلامی و تولید آثار فاخر که برای تمامی مذاهب جهان اسلام مفید و ارزشمند باشد؛ به عنوان یک اصل مهم در نظر گرفته شده است.
ناشری که معتقد است در تبیین معارف دینی گاهی اهل بیت علیهم السلام شاه کلیدهایی به ما داده اند که ما باید آنها را دنبال کنیم و از آن خوراک های ارزشمند دیگری تولید کرده، به جامعه ارزانی دهیم؛ به عنوان مثال امام صادق علیه السلام در روایتی که با مفضّل سخن گفت، نکاتی را درباره توحید بیان فرمود و آدمی را به برخی از اعضای خودش یا آفرینش طبیعت و حیوانات راهنمایی کرد. جریان دادن توحید در همه زمینه ها و تولید معارف خداشناسی با توجه دقیق به جلوه های بسیار دیگری که اطرافمان وجود دارد وظیفه ای است که پیش روی محققان بر زمین مانده است.
گویا اینکه در قرآن آمده: «فانظر الی الابل کیف خلقت» تنها برای توجه به خلقت شتر آمده است و اگر کسی به خلقت فیل یا زرّافه توجه کند دست قدرت و حکمت خداوند را نمی بیند. نشر جمال در تلاش است تا این عرصه را به خوبی شناسایی کرده، خطوط کلی اهل بیت علیهم السلام را بشناسد و از آنها بهره ببرد و  به دیگران نیز یاد دهد.

کتاب هایی که در حوزه دین به شکل بومی تولید می شوند در دو بخش قابل بررسی هستند.اول کتاب هایی که با هوشیاری تمام نویسنده متخصص، ویراستاری جدی و تصویر سازی خوب روانه بازار می شوند.این کتاب ها محتوای مناسبی دارند و مورد استقبال قرار می گیرند.
دوم کتاب هایی که بر اثر دلسوزی یا سودجویی تولید می شود. دلسوزی هست اما بدون نگاه کارشناسی، تخصصی و نگارش صحیح. در این نوع کارها  با خبرگان و اهل فن مشورت نشده است. گاهی هم اثر خوبی هست اما کتاب سازی و تصویر گری خوبی نشده و مناسب کار کودک نیست.

یکی از بهترین راه های آشنا کردن کودکان با خدا ، توجّه دادن آنان به شگفتی های آفرینش است . مجموعه « دیدنی های خدا » متنی بر گرفته از کتاب« توحید مُفَضَّل » است .« توحید مفضّل » حدیثی منسوب به امام صادق است . حضرت صادق در این گفتار مفصّل، با دقت در شگفتی های آفرینش، به عظمت خدا استدلال می نماید . از آن جا که راوی این حدیث، مفضّل شاگرد امام صادق بوده است، این گفتار به توحید مفضّل شهرت یافته است.
مجموعه ای هشت جلدی که  کتابی تربیتی ، اعتقادی و ادبی است در این مجموعه غنای محتوا با تصاویر زیبا و اشعار خواندنی ترکیب شده و از آمیختگی هنر ، ادبیّات ، تفکّر و تربیت ، مجموعه ای ممتاز فراهم آمده است. هر جلد از این مجموعه هشت جلدی شامل مباحث مختلفی است. کتاب توحید مفضل از جمله یادگارهای معنوی حضرت امام صادق (ع) است که در آن از شگفتی های آفرینش سخن گفته شده است. از آنجا که مخاطب امام در این گفتار توحیدی ، مفضل – یکی  ازشاگردان امام – بوده ، این اثر معنوی به توحید مفضل شهرت یافته است. این سخن منسوب به امام ششم (ع) ، بارها به زبان فارسی ترجمه شده است. ترجمه توحید مفضل به قلم محمدمهدی رضایی و با پاورقی های خواندنی این مترجم  از دیگر کتاب هایی است که این ناشر برای مخاطب بزرگسال منتشر کرده است.

منبع:تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *