کتاب بزرگسال

کتاب‌های مناسب تعطیلات نوروز

کتاب‌هایی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید!

کتاب‌هایی که در تعطیلات نوروز باید بخوانید!

تعطیلات سال نو فرصتی عالی برای مطالعه است. (البته اگه فامیلا بذارن!) در این نوشتار کتاب‌هایی را معرفی می‌کنیم که مناسب مطالعه در این روزها هستند. کتاب‌هایی که در عین مفرح و جالب بودن، خواندنی و آموزنده هم هستند. با ما همراه باشید.

 

کتاب‌های مناسب نوروز: شاعران آشنا

  1. شاعران آشنا

شعر هنر اول فارسی‌زبانان است. از سمرقند و هرات و دهلی تا نیشابور و شیراز و گنجه، همه مهد شعر تَر فارسی بوده‌اند. این آب و خاک، شاعرانی در خود پرورانده که هر یک شهره‌ی آفاق هستند. ولی ما تا چه حد با گنجینه‌ی ادبی خود آشنا هستیم؟

متاسفانه مدرسه و دانشگاه ما را از ادبیات زده کرده! شیرینی و تازگی اشعار فارسی در گیر و دار نظام آموزشی قربانی شده است. این رویکرد ما را از ادبیات دور کرده است. پس باید این رویکرد را اصلاح کنیم.

کتابی که اکنون معرفی می‌شود، از بهترین کتاب‌ها در زمینه‌ی تاریخ ادبیات است. «شاعران آشنا» اثر طبع آقای محمد پوروهاب است که نشر جمال آن را منتشر کرده است.

در این کتاب، با 65 تن از شاعران برجسته‌ی فارسی‌سرا از زمان رودکی تا زمان معاصر آشنا می‌شویم. زندگی‌نامه‌ی هر یک از شعرا شامل ولادت و سیر شاعر شدن و اتفاقات مهم زندگی‌شان در کتاب آمده است. نمونه‌ یا نمونه‌هایی از اشعارشان هم ضمیمه‌ی زندگی‌نامه شده است.

وقتی این کتاب را بخوانید، ماجرای سرایش «بوی جوی مولیان» از رودکی، «باز این چه شورش است…» از محتشم کاشانی و «افسانه» نیما یوشیج را درمی‌یابید. پس خواندن‌اش را از دست ندهید!

 

کتاب‌های مناسب نوروز: فاطمه‌ی شهر قم

  1. فاطمه‌ی شهر قم

کریمه اهل بیت(ع) فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، شاید متشخص‌ترین امام‌زاده‌ی مدفون در خاک ایران باشد. مقام شفاعتی که برای آن بانوی باکرامت ذکر شده، در بین اولیاء و مقدسین بی‌نظیر است.

اما ما چقدر ایشان را می‌شناسیم؟ تا چه حد از حیات و سیره‌ی آن بانو اطلاع داریم؟ آیا مقام ایشان برای ما شناخته شده است؟ چه کتابی برای شناخت آن بزرگوار بخوانیم؟

کتاب «فاطمه‌ی شهر قم» نوشته‌ی آقای ابوالفضل هادی‌منش است و خانم خدیجه حسینی هم آن را تصویرگری کرده است. کتاب مشتمل بر 20 حکایت از حضرت معصومه (سلام الله علیها) است. این حکایات مستند هستند و در این کتاب با قلمی شیوا بازنویسی شده‌اند.

اگر می‌خواهید چند نمونه از این حکایات را بخوانید این‌جا کلیک کنید.

 

کتاب‌های مناسب نوروز: اُورکت

  1. اُورکُت

«امروز فضیلت زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست». این جمله‌ی مقام معظم رهبری، راه‌گشای نشر جمال بوده برای چاپ و انتشار کتاب «اُورکت».

کتاب اورکت، مجموعه خاطرات هم‌رزمان و دوستان سه تن از سرداران شهید دفاع مقدس؛ علی‌آقا اربابی، علی‌محمد اربابی و علی‌اصغر اربابی است. این کتاب مصور با بیش از 160 قطعه فیلم واقعیت افزوده، به قلم سرکار خانم عاطفه سادات موسوی به شکلی روایت‌‌گونه و با نثری روان بازنویسی شده است.

نویسنده، خاطرات و نقل‌قول‌های افراد مختلف را از شهیدان اربابی با قلمی شیوا و تاثیرگذار در روایتی هنرمندانه بیان کرده است. بدین صورت که با استماع خاطرات و نقل‌قول‌های افراد مرتبط با شهیدان، و سپس پرداخت هنری آن‌ها بر بستر روایتی پرکشش و جذاب، رمان‌گونه‌ای خواندنی آفریده است. که این رمان‌گونه البته خیالی نیست و از متن واقعیت حکایت دارد.

برای مشاهده تیزر معرفی کتاب این‌جا کلیک کنید.

 

کتاب‌های مناسب نوروز: شمیم گل نرگس

  1. شمیم گل نرگس

خدا هیچ‌کس را به داغ انتظار مبتلا نکند! انتظار سخت‌ترین ابتلای الهی است. خاصه انتظار امام و پیشوا و منجی.

در مذهب ما، انتظار برای فرج عبادت محسوب می‌شود. امام و منجی ما روزی خواهد آمد، اما وظیفه‌ی ما در عصر غیبت او چیست؟ اصلا چقدر او را می‌شناسیم؟ بعد از ظهور او چه وظایفی خواهیم داشت؟ کتاب «شمیم گل نرگس» به قلم آقای عباس رحیمی به این سوالات پاسخ داده است.

نویسنده در این کتاب کوشیده است با کمک آیات و روایات امام زمان (عجل الله فرجه) را به ما بشناساند. در فصول مختلف کتاب، موضوعات مختلف مربوط به مهدویت بحث شده است. عمده‌ی مطالب کتاب هم بر پایه‌ی آیات قرآن و احادیث معصومین است که به خوبی تبیین شده است.

 

کتاب‌های معرفی‌شده، از موفق‌ترین کتاب‌های بزرگ‌سال نشر جمال هستند. امیدواریم تهیه‌ و مطالعه‌ی این کتاب‌ها، ایام تعطیلات نوروز را برایتان دلچسب‌تر کند. نشر جمال در سال نو و قرن نو برای شما و خانواده‌تان آرزوی سلامتی و بهروزی دارد!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *