نشر بین الملل

تجربه های ادبیات دینی کودک در غرب

این نشست در قالب سلسله نشست‌های ادبیات دینی با حضور نویسندگان و صاحب‌نظران برجسته کشور،دوشنبه ۴ شهریور ساعت ۱۰ صبح در فروشگاه کتاب به‌نشر در تهران برگزار گردید.

در این نشست حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای علی‌رضا سبحانی‌نسب نویسنده و مدیر انتشارات جمال، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین جناب آقای غلامرضا حیدری ابهری نویسنده و محقق حوزه تعلیم و تربیت کودکان و جناب آقای ناصر نادری نویسنده، در خصوص ارتباط دین با ادبیات، جایگاه ادبیات دینی کودکان در غرب، آسیب‌ها و چالش‌های خلق آثار ادبیات دینی کودکان به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

در نشست «تجربه های ادبیات دینی کودک در غرب؛ بهره ها و مخاطره ها» بر لزوم بهره گیری از ایده های مبتکرانه و تکثر معنادار ادبیات غرب در آثار ادبیات دینی ایران تاکید شد.

ناصر نادری از نویسندگان برجسته کشور در این نشست با بیان اینکه این نشست می تواند رهآورد قابل تاملی را در حوزه ادبیات دینی به دست آورد، اظهار کرد: در این نشست به دنبال بیان تاریخ ادبیات دینی کودک در غرب نیستیم بلکه تجربه های ادبیات دینی در غرب را مرور می کنیم و در عین حال فرصت ها و آسیب هایی که می تواند محتمل باشد را واکاوی می نماییم.

کارشناس مجری این نشست افزود: امیدواریم بررسی مفاهیم و چیستی تجربه های ادبیات دینی در غرب بتواند رهآورد و اثرات مفیدی در نشر کتاب های دینی در بخش کودکان در ایران بر جای بگذارد.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری از نویسندگان ادبیات دینی در این نشست با بیان اینکه تبعات تربیتی باورهای دینی با وجود رسانه های غربی ما را بر آن می دارد که در این حوزه مراقبت بیشتری را لحاظ کنیم،  اظهار کرد: در غرب به چهار انگیزه کار دینی تولید می شود، یا این انگیزه ها از روی جنس کارهای که تولید می شود به عنوان انگیزه دین گرایانه مطرح است به این معنا که با علقه های دین کار دینی تولید می شود و در این زمینه جنس کار معرفی، دفاع و زیباسازی پیام های دین، مستند سازی، نزدیک کردن پیام های دینی به ذهنیت کودکان و .. است، یکسری کار نیز با انگیزه های دین ستیزانه تولید می شود بدین معنا که موضوع کار دینی است اما محتوا و مضمون نفی مفاهیم دینی و یا ویرایش مفاهیم دینی با فضای سکولار است که اگر بخواهم مثالی بزنم به این معناست که مفهوم مجازات الهی در برخی آثار به یک مفهوم امروزی مطرح شده و قرار نیست از موضوع عبرت گرفته شود و این موارد اتفاقی و شخصی بوده است و دین را به یک قصه عادی تنزل می دهند.

وی در خصوص انگیزه سوم به عنوان انگیزه های دین شناسانه خاطرنشان کرد: این انگیزه نه دین گرایانه و نه دین ستیزانه است و دین را به عنوان یک پدیده معرفی می کند و آداب و تاریخ و احکام ادیان را نشان می دهد، انگیزه چهارم انگیزه های کاسب کارانه است، یعنی نه علقه ای به دین وجود دارد و نه اینکه انگیزه دین ستیزی وجود دارد بلکه به جهت اقتضای بازار اثری تولید می شود. در نهایت انگیزه پنجم ابزارانگارانه است که در حقیقت تعریف آن برای سلامت کودک موثر است لذا به تناسب این پنج انگیزه سنخی از کار دینی تولید می شود.

در ادامه حجت الاسلام علیرضا سبحانی نسب از دیگر نویسندگان و ناشران ادبیات دینی با بیان اینکه بر اساس تجربیات مطالعه کتاب های دینی غرب و در سفری که به کشورهای اروپایی داشته ام، تقریبا هیچ ناشر بزرگی نداریم که بخش کودک نداشته باشد و کمتر ناشری داریم که تکلیف خود را با بخش دینی روشن نکرده باشد، اظهار کرد: اغلب نویسندگان ورود جدی به این حوزه داشته اند.

وی ادامه داد: در کشورهای غربی در بحث خداوند، نیایش و دعا با عناوین مختلف، در مورد چگونگی مرگ و اغنا کردن ذهن کودکان نسبت به مرگ نزدیکان، در مورد پیامبران و انجیل و تورات، در مورد مسائل اخلاقی که در دین می گنجد، در خصوص فرشتگان و ارتباط با عالم غیب آثار خوبی البته با نگاه خودشان دارند.

وی با ذکر این نکته که در ادبیات غرب مهم تر از موضوع، تکثر قالب است، تصریح کرد: در ادبیات غرب این تکثر قالب یعنی اینکه سوژه همان است ولی ایده تفاوت دارد و در یک موضوع نوآوری به وجود می آورند.

سبحانی نسب با اشاره به اینکه در غرب یک محدوده بسیار کوچک از معارف مسیحیت قابل انتقال به کودکان است اما همان را نیز در قالب های مختلف مطرح می کنند، بیان داشت: در نشر غرب اگر به دنبال یک کتاب ادعیه باشید با یک نشر رو به رو نیستید بلکه50 نشر با 50 گونه که هر یک زیبایی خاصی دارد، وجود دارد. ادبیات غرب بین 100 تا 150 سال در کار کتاب جدی تر از ما هستند و سبب شده در تعداد کلمات برای هر رده سنی به استاندارد خاصی برسند اما در ایران نویسنده و ناشر حس بدی دارد از اینکه کوتاه نوشته و چاپ شود.استفاده بسیار عالی از رنگ ها در ادبیات غرب از دیگر مواردی است که سبب جذب مخاطب می شود.

وی با بیان اینکه کتاب سه اثر مهم شامل آگاهی بخشی، عاطفه برانگیزی و ایمان افزایی دارد، یادآور شد: کتاب های دینی باید این ویژگی ها را به طور جدی داشته باشند ،لذا می بینیم که در غرب ادبیات دینی اگر چه از نظر محتوا محدود است ولی از نظر قالب تنوع و تکثر فراوانی دارند که قابل ایده گرفتن است.

وی بیان کرد: ساختار و مهندسی محتوا و معماری زیبا سازی متن را می توانیم از آثار ادبیات دینی غرب فرا بگیریم.

در ادامه نادری؛ کارشناس و مجری این نشست تصریح کرد: در ایران در حوزه عرفان و اخلاق دین، کم کاری مشهود است لذا از حیث طراحی مفهومی سوژه می شود از آثار سایر ناشران دنیا الهام گرفت.

حجت الاسلام حیدری نیز با تایید صحبت های ناصر نادری افزود: کتاب های دینی در ایران به گونه ای نوشته می شود که کودکان تلقی کتاب زندگی از آن ندارند، روانشناسی که زبان کودک را بفهمد می تواند کتاب کودک را آنالیز کند لذا اطلاعاتی که در دانشگاه تدریس می شود باید وارد میدان عمل شود.

وی افزود: دو سری کار در غرب وجود دارد که می توانیم از آنها بهره بگیریم، یک کارهای قابل ترجمه و دیگری کارهای قابل استفاده است، کتاب هایی که در حوزه ادبیات دینی در کشور تولید می شود اکثرا معرفی تاریخ و سیره پیامبران و معجزات آنها به صورت جداگانه در کتاب های مختلف است و معرفی جامعی نداریم در حالی که در یکی از کتاب های غرب این موضوع با نگاه جامعی ارائه شده است.

منبع:به نشر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *