خداشناسی کودکان

آموزش خدا به کودک، روش های معرفی خدا به کودکان

خداشناسی , قرآنی,کودکان

راه های آموزش خداشناسی به کودکان چیست؟

آموزش خداشناسی به کودکان یا معرفی خدا به کودک یکی از چالش های مهم پیش‌رو هر پدر و مادری است. بسیاری از والدین در سال های ابتدایی فرزندشان یا حتی سنین نوجوانی با این سوال مواجه هستند که روشهای آموزش خداشناسی به کودک چیست؟ یا چگونه خدا را به کودک معرفی کنیم؟

شناخت خدا برای کودک امر مهمی است شاید این امر ریشه در مهم‌ترین سوالی دارد که بشر در طول تاریخ تلاش کرده تا به جواب درست آن برسد. فطرت انسان پس از آن که مسیر رشد و تعالی خود را با پاسخ به این سوال مشخص کرد به دنبال پاسخ صدها پرسش دیگر می‌رود که ارتباط عمیقی با همین جواب دارد. در ادامه مقاله به معرفی روش های آموزش خداشناسی به کودکان می‌پردازیم.

 

استفاده از داستان در معرفی خدا به کودک

کودکان علاقه زیادی به داستان ها دارند. شنیدن یک داستان زیبا هر کودکی را مجذوب خود می سازد. این شیوه انتقال مفاهیم از طریق داستان تنها منحصر به کودکان نیست بلکه خود خداوند در قرآن از روش نقل داستان های تاریخی برای آموزش مفاهیم و ارزش های والا استفاده نموده است. یکی از روش های جذاب معرفی خدا به کودک و آموزش خداشناسی برای کودکان استفاده از داستان و ادبیات داستانی است.

 

استفاده از مثال

استفاده از مثال های مناسب در معرفی خدا به کودک و آموزش مفاهیم خداشناسی به کودکان می تواند کار شما والدین را بسیار راحتتر کند. برای مثال کودکان معمولا شب را دوست ندارند و می توانید خوبی را به روشنایی و بدی را به تاریکی تشبیه کند. همچنین می توانید خداوند را برای کودک به نوری مثال بزنید که برهمه جا می تابد و همه مکان ها را روشن می سازد. استفاده از مثال برای کودک دقیقا همان روشی است خداوند خود نیز درتوصیف خود به کار برده است.

 

طبیعت گردی در خداشناسی کودک

یکی از بهترین راه های آموزش خدا به کودک استفاده ازطبیعت و جلوه های رحمت الهی در آن هست. در سرتاسر هستی، عظمت قدرت خداوند به چشم می خورد. محبت و عطوفت پروردگار در مناظر طبیعت و آفریده های او تجلی است. زیبایی شکوفه ها، آمدن باران، میوه های درختان ، حیوانات گوناگون هر کدام میتواند در خدمت شما قرار گیرد تا به‌خوبی آموزش خداشناسی کودک خود را کامل سازید. بنابراین با یک گردش در طبیعت به همراه کودک یا نوجوان خود میتوانید به نتایج جالبی برسید. برخی از کارهایی که در طبیعیت برای معرفی خدا به کودک انجام دهید عبارت است از:

  1. مشاهده گیاهان و سایر موجودات هنگام پیاده روی با کودکان
  2. تماشای طلوع و غروب خورشید در آسمان و مظهر خداوند
  3. مشاهده پرندگان در آسمان
  4. برقراری ارتباط بین خداوند و پدیده های طبیعی
  5. خواندن آیات و روایاتی که به طبعیت به عنوان جلوه قدرت الهی اشاره دارند
کودک خداشناس

 

نشر جمال همواره تلاش کرده تا با ارائه کتاب‌هایی متناسب درک کودکان از جهان هستی به همه تسهیل‌گران، مربیان مهد کودک، معلمان آموزش و پرورش و والدین کمک کند تا نقش مفید و موثری در مسیر پرتلاطم جهان‌بینی خداباوری کودکان‌شان داشته باشند.

در ادامه می‌توانید لیستی از کتاب‌های منتشر شده نشر جمال در این حوزه را مشاهده کنید.

نگاهی اجمالی به کتاب‌های خداشناسی نشر جمال

خداشناسی , قرآنی,کودکان

خداشناسی و آشنایی کودکان با خدا

 

خداشناسی یا توحید برای کودکان و نوجوانان یکی از اصلی ترین آموزه‌هایی است که باید در کودکی به فرزندان خودمان بیاموزیم. کودکان هنگامی که در محیط دینی زندگی می‌کنند با پرسش‌های گوناگونی روبرو می‌شوند. اگر این پرسش‌ها به درستی پاسخ داده نشود دو اتفاق بد رخ می‌دهد. اول کودکان گمان می‌کنند سوالات آنان پاسخی ندارد. دوم به دلیلی که پاسخ بیشتر سوالات خود را نمی‌گیرند، پرسش‌گری را رها می‌کنند. متاسفانه والدین و مربیان به خوبی یاد نگرفته‌اند که «نمی‌دانم» هم یک پاسخ است که منافع بسیاری دارد و از مردن روحیه پرسش‌گری کودکان جلوگیری می‌کند. البته ما باید با یادگیری برخی مطالب و یا تهیه کتابهای مناسب، کودکان را در یافتن پاسخ‌های مورد نیازشان یاری کنیم.

بازگشت بسیاری از پرسشهای کودکان به این آیه قرآن است: «لیس کمثله شیء» یعنی خدا همانند هیچ چیز دیگری نیست. نباید خدا را با کسی یا چیزی مقایسه کرد. اگر توقع ما این باشد که خداوند را به اشیا یا اشخاص دیگر تشبیه کنیم یقیناً دچار اشتباه در شناخت خدا شده ایم. تبیین این مطلب برای کودکانی که بیشترین ابزارهای شناختی آنان حسی است و هنوز به درک و فهم بالاتر دست نیافته اند قدری سخت میشود. وقتی بخواهی چیزی که با حس درک نمی شود را تنها با ابزار حسی   و مثالهای تشبیهی و حسی بیان کنی کار آموزش بسیار سخت میشود.

کتاب خدا در این قصه‌ها تلاش کرده خدا را با قصه هایی جذاب به کودکان معرفی کند.

کتابهایی که در این زمینه معرفی شده اند تلاش برای پاسخگویی به این دست پرسشها بوده است.

کتاب خدایا اجازه! نزدیک به دویست و پنجاه پرسش کودکان را از زبان خداوند پاسخ داده است. این کتاب در شش فصل تدوین شده است. این پرسشها از میان ده هزار پرسش انتخاب شده  و با زبان کودک فهم بیان شده است.

کتاب خداشناسی قرآنی کودکان با پاسخگویی به چهل پرسش پربسامد کودکان، کتابی ارزشمند برای مربیان، والدین و نوجوانان در موضوع خداشناسی است.

چرا خدا به زرافه گردن دراز داده است,چرا خدا چنین کرد

آشنایی کودکان با شگفتی‌های آفرینش

 

شگفتی‌های آفرینش، بخش جذابی از معارف توحیدی به شمار می‌رود. آشنایی با شگفتی‌ها و معجزات طبیعی خداوند در آفرینش، هم حس کنجکاوی کودکان را سیراب می‌کند و هم به قدرت  و حکمت و عظمت خداوند بیشتر پی می‌بریم.  توحید مفضل مهم‌ترین کتابی است که از امام صادق علیه السلام  برای ما به یادگار مانده است. بازنویسی توحید مفضل برای کودکان و نوجوان در قالب‌های مختلف در دستور کار انتشارات جمال می‌باشد.

هزاران سوال در ذهن بزرگ‌سالان نسبت به عجایب آفرینش نقش بسته است که علاقمند دانستن پاسخ آنها هستند. کودکان -که به طور طبیعی از حکمت و رازهای جهان بی‌خبرند-بسیار آماده‌تر برای دانستن شگفتی های آفرینش و اسرار خلقت هستند.

آشنایی کودکان با نعمت‌های خداوند

کودکان به ضمیر پاکی که دارند زودتر به نعمت‌هایی که دسترس دارند ایمان می آورند. متاسفانه بر اثر انس بسیار با هزاران نعمت ارزشمند، کم‌کم از حضور نعمت‌ها غفلت میکنیم و آنها را امری عادی قلمداد می‌کنیم.

اگر کودکان خودمان را از ابتدا با نعمتهای الهی و رازهای خلقت آنها آشنا سازیم، بیشتر قدر نعمتها را دانسته و پنجره‌ای همیشه باز در قلبشان به سوی خدا  خواهند داشت.

آشنایی کودکان با سبک زندگی توحیدی

اگر کودکان ما به خدا باور داشته باشند به زندگی توحیدی علاقمند بوده و زندگی فطری را سریع تر خواهند پذیرفت. باور حضور خدا در زندگی روزمره، با افزایش دانش سبک زندگی توحیدی آسانتر شده و جلوه‌های حضور خداوند در رفتارهای روزانه ما بیشتر نمایان خواهد شد. کتابهایی که در این زمینه تهیه شده، سبک زندگی توحیدی در زندگی مردم عادی را مورد بررسی قرار داده است. 

سبک زندگی خدایی مختص بندگان خاص وی نیست. هر کس به درستی به دستورات دینی عمل کند، از بندگان ویژه خداوند به شمار میرود. 

لیست کتابهای توحیدی براساس رده بندی سنی را به زودی به شما ارائه میدهیم.

برای دیدن تمامی کتابهای دسته‌ آشنایی کودکان و نوجوانان با خدا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *