تربیتی

معرفی کتاب تربیت توحیدی کودکان

تربیت توحیدی کودکان

معرفی کتاب‌ تربیت توحیدی کودکان

برای پدران و مادران متعهد، تربیت فرزند بر اساس اصول اسلامی و اخلاقی بسیار مهم است. پرورش کودکان با معیارهای دینی، باعث رشد و بالندگی آنان خواهد شد. این رشد و بالندگی در کودکی، ضامن هدایت و سعادت آنان در بزرگ‌سالی خواهد بود. اصل توحید یکی از این اصول و معیارها است.

تربیت توحیدی از روش‌های تربیتی است که به تازگی مورد توجه قرار گرفته است. در این روش، به توحید به عنوان اساس و بنیاد تربیت کودک نگریسته می‌شود. این که کودک یا نوجوان به جای جزا یا پاداش، به لطف و عطوفت خداوند رهنمون شود، در روحیه‌ی او تأثیر مثبت و به‌سزایی می‌گذارد.

اما برای تربیت توحیدی باید چه کرد؟ چگونه می‌توان کودکان و نوجوانان را با روش توحیدی پرورش داد؟ آیا منبع مطالعاتی در زمینه‌ی تربیت توحیدی وجود دارد؟

 

تربیت توحیدی کودکان

برای خرید کتاب اینجا کلیک کنید.

 

کتاب «اصول و شیوه‌های تربیت توحیدی کودکان»

در این نوشتار، به معرفی کتاب «اصول و شیوه‌های تربیت توحیدی کودکان» نوشته‌ی آقای مسلم گریوانی می‌پردازیم. این کتاب از منابع جامع و دست‌اولی است که در موضوع تربیت توحیدی نوشته شده است. نشر جمال این اثر را در در دسته کتاب کودک چاپ و منتشر کرده است.

این کتاب، با مورد توجه قرار دادن موضوع تربیت توحیدی، آن را به صورت کامل و جزئی بررسی کرده است. مطالب کتاب در سه بخش تدوین شده است. هر بخش هم شامل تعدادی فصل است.

در بخش‌های نخستین کتاب، کلیاتی درباره‌ی چیستی و چرایی تربیت توحیدی کودکان بیان شده است. مسائلی مثل سبک‌های تربیت دینی و جایگاه توحید در تربیت اسلامی در این بخش آورده شده است. هم‌چنین درباره‌ی ضرورت پرورش توحیدی کودکان و امکان و ضرورت این امر، بحث شده است.

بخش اول کتاب، اصول و شیوه‌های پرورش توحیدی کودکان نام دارد. در این بخش شیوه‌های پرورش توحیدی به شکل مفصل مورد بررسی قرار گرفته است. این بخش پانزده فصل دارد که موضوعات مختلف را در رابطه با شیوه‌های پرورش توحیدی شامل می‌شود.

به عنوان مثال، در فصل «اصل تقویت حس مذهبی یا احساس حضور خدا»، راه‌کارهای پرورش حس مذهبی در کودکان را معرفی کرده و توضیح داده است. یا فصل «اصل تامین فضای توحیدی و معنوی» برخی از مصادیق فضاسازی توحیدی را برشمرده است.

عنوان بخش دوم کتاب، اصول و شیوه‌های آموزش توحید به کودکان است. تقسیم‌بندی این بخش از بخش اول جزئی‌تر است. به این صورت که خود این بخش به سه قسمت تقسیم شده است.

قسمت اول از بخش دوم، اصولی پیرامون اثبات خدا را بیان می‌کند. حقیقت خدا، معرفی خدا از طریق خلقت و نعمات از سرفصل‌های این قسمت است.

قسمت دوم از بخش دوم، اصول ناظر به صفات خدا را برمی‌شمارد. مثل شیوه‌های معرفی محبت، قدرت، عدالت و توحید و یگانگی خدا.

قسمت سوم از بخش دوم، اصول ناظر به معرفی عبادت خدا است. فرائض و عباداتی مثل نماز، روزه، حجاب و دعا از موارد بیان شده در این قسمت هستند.

بخش سوم کتاب، به اصول و شیوه‌های پاسخ‌گویی به سوالات توحیدی کودکان اختصاص یافته است. در این بخش، اصول پرسش‌گری و پاسخ‌گویی با دقت و موشکافی بررسی و تبیین شده است. در این بخش، اصول درست جواب دادن به سوالات دینی کودکان مورد توجه بوده است.

 مثلا یکی از فصل‌ها «اصل توجه به روان‌شناسی سوالات دینی» نام دارد. در این فصل، به این موضوع پرداخته می‌شود که در هر دوره‌ی سنی، سوالات کودکان چه ویژگی‌هایی دارد و باید چگونه پاسخ داده شود.

 فصل «اصل شناخت نوع درست سوال» از فصل‌های دیگر این بخش است. این فصل به معرفی و بررسی انواع سوالات و چگونگی پاسخ دادن به هر کدام از این انواع می‌پردازد.

کتاب «اصول و شیوه‌های تربیت توحیدی کودکان»، می‌تواند به عنوان یک کتاب مرجع در موضوع تربیت توحیدی مورد توجه قرار بگیرد. این کتاب، از بهترین آثار نگاشته شده در زمینه‌ی تربیت دینی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.

طیف مخاطبان این کتاب، اولیا و مربیان هستند. کتاب با قلمی شیوا و روان تالیف شده است. با مطالعه‌ی این کتاب، درمی‌یابید که چگونه فرزند کودک و نوجوان خود را در مسیر رشد و تعالی، راهنمایی و همراهی کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *