مقالات

نقش زنان در دفاع مقدس

درباره‌ی نقش زنان در دفاع مقدس چه شنیده‌اید؟ همیشه وقتی یادی از هشت سال دفاع مقدس می‌شود، اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌آید نقش پررنگ و مجاهدانه مردانی شجاع است؛ آنان که دل از زندگی بریدند و برای حفاظت از مردم و میهن در برابر گلوله‌ها سینه سپر کردند.

 

<yoastmark class=

اگر بخواهیم به نقش زنان در دفاع مقدس و تاثیر انکارناپذیرشان در حماسه‌های هشت‌ساله بیندیشیم، آنان را در صحنه‌های پشت جبهه در حال کمک به خط مقدم از قاب تلویزیون و خاطرات عزیزان‌مان به یاد می‌آوریم. زنان همیشه در بحران‌ها ورای آفرینش پر رمز و رازشان، در کنار مردان حضور داشتند. بزرگترین نقش زنان در حوادث، حمایت بی‌حد و حصرشان از مردانشان است. حمایتی که نشأت گرفته از قلب لطیف و پرمهرشان به خانواده و زندگی است. اما این حمایت خالصانه برای خودشان با درد و رنج و غم همراه بوده است. رنج نگه‌داشتن زندگی مثل اوضاع قبل از حادثه، رنج پرکردن ثانیه‌های خالی زندگی از حضور مردشان و …  . چه بسیار رنج‌هایی که فقط تبدیل به چروکی بر روی صورت و موی سفید زیر شا‌ل‌شان شد ولی بر زبان جاری نشد.

تصویر کتاب مهری

تصویر کتاب مهری

کتاب مهری

این جنس درد و رنج‌های واقعی، جلوی چشمان‌ ماست. ولی آن‌طور که باید آن را ندیده‌ایم، زیرا استقامت مادران و زنان مانند سقف خانه‌ می‌ماند. آن را معمولا نمی‌بینیم ولی ما را از هر آسیبی نگه می‌دارد. (مهری) نیز روایت همین رنج‌ها است. این کتاب از زندگی زنی در جنگ تحمیلی روایت می‌کند که باید تک‌تک ثانیه‌های زندگی‌ خود و فرزندانش را در گردباد جنگ، آباد نگه دارد. مهری زنی همچون مادران و همسران رزمنده‌ها در هشت سال دفاع مقدس بود که مردش را یاری داد تا در این نبرد ظالمانه و نابرابر در صحنه بماند. در این دوران که مردش می‌کوشد حریم میهن را حفظ کند، او در تلاش است با تمام کمبودها، خطرات و دردها حریم میهن کوچکش، خانه‌اش، را حفظ کند. مهری روایت زنانگی یک زن است؛ زنی که با روزگار می‌جنگد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *