تربیتی

کتاب برای کودک خجالتی

کتاب برای کودک خجالتی

 

آیا کودک شما از کم‌رویی و خجالتی بودن رنج می‌برد؟ آیا به دنبال راهی برای کاهش خجالت و جمع‌گریزی فرزند خود هستید؟ پس این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

شاید یکی از بهترین راه‌های اجتماعی شدن و کاهش خجالت در کودکان، خواندن کتاب کودک باشد. کتاب برای کودک خجالتی راه‌حل خوبی است.کتاب‌هایی که در موضوع آموزش آداب معاشرت تالیف شده‌اند، می‌توانند برای این کار مفید باشند. کودک با کتاب خواندن، بخشی از فرآیند تربیت را خود طی می‌کند. از مهم‌‌ترین مراحل تربیت هم فرآیند اجتماعی شدن است.

کتاب کودک، می‌تواند راه‌های حضور در جامعه و کنش و منش اجتماعی را به کودک یاد بدهد. مرحله اول هم یادگیری آداب معاشرت و طرز رفتار با دیگران است. کودک خجالتی باید بیاموزد که در برخورد با هم‌سالان خود یا بزرگ‌ترها، باید چه رفتاری از خود بروز دهد. شاید بعضی از پدرومادرها نتوانند کودک را به خوبی در این امر یاری برسانند. پس چه باید کرد؟

کتاب خواندن و بازی کردن نقش مهمی در آموزش این امر دارند. کودک با کتاب خواندن و بازی کردن می‌تواند آداب معاشرت را یاد بگیرد. اگر کودک خجالتی باشد، به این وسیله می‌تواند بفهمد که چگونه بر شرم اجتماعی خود نیز فائق بیاید.

البته صرف خواندن کتاب کودک نمی‌تواند برای برطرف کردن خجالت کودکان کارساز باشد. کودک باید قادر باشد آدابی را که یاد می‌گیرد در عمل پیاده کند. والدین باید حتما در این کار کودک را یاری بدهند. با یادگرفتن آداب معاشرت اجتماعی و تمرین کردن آن، حس خجالتی بودن از روان کودک رخت برخواهد بست.

در این ‌جا به معرفی دو کتابی که خواندشان می‌تواند به کودک خجالتی کمک کند، می‌پردازیم.

 

 

 

کتاب برای کودک خجالتی: چشم لطفا ممنون

  1. چشم، لطفا، ممنون

بهترین زمان فراگیری مهارت‌های ارتباطی، به ویژه مهارت گفتگوی مؤدّبانه، دوران کودکی است. گفتیم که از اولین مراحل اجتماعی شدن کودک، یاد گرفتن روش برخورد با دیگران است. این که باید در مواجهه با افراد دیگر، از اعضای خانواده تا افراد خارج از دایره‌ی خانواده، چه رفتاری از خود بروز داد که متناسب باشد.

مثلا وقتی کسی به کودک چیزی می‌دهد یا هنگامی که کودک از کسی درخواست کار یا کمکی دارد، او باید چگونه برخورد کند. این موارد و طرز رفتار و گفتار در موقعیت‌های مختلف، در کتاب «چشم، لطفا، ممنون» به کودک آموزش داده شده است. این کتاب، بهترین کتاب برای کودک خجالتی است.

تمرکز این کتاب بیشتر بر روی آموزش اصول روابط اجتماعی است. این کتاب با قلمی ساده و صمیمی نوشته شده است. کودک با خواندن آن می‌تواند یاد بگیرد که در هر موقعیت چه رفتاری از خود نشان بدهد که مودبانه و متناسب باشد. کتاب با تصاویر زیبا و رنگارنگ مزین شده تا برای کودک جذاب باشد.

تالیف این کتاب کار حجهالاسلام والمسلمین حیدری ابهری است و تصویرگری آن را خانم شیوا ضیایی انجام داده است. برای تماشای کلیپ معرفی کتاب این‌جا کلیک کنید.

 

 

کتاب برای کودک خجالتی: آموزش مهارت‌های زندگی

  1. دید و بازدید (آموزش مهارت‌های زندگی، جلد 3)

غالبا، اولین اجتماعاتی که کودک با خارج از خانواده با آن‌ها مواجه می‌شود، جمع‌های خویشاوندان و آشنایان است. بسیاری از پدرومادرها از رفتار فرزندان‌شان در مهمانی‌ها شرمنده می‌شوند! به این خاطر که فرزندشان آداب محفل و مهمانی را بلد نیست.

باید به کودکان آموزش داد که در جمع‌های فامیلی و دوستانه چگونه رفتار کنند. در این مورد فرقی هم بین کودک خجالتی یا کودک پررو وجود ندارد. کتاب در این موارد هم می‌تواند نقش مهمی در آموزش ایفا کند. صرف کتاب برای کودک خجالتی نیست.

جلد سوم از مجموعه‌ی «آموزش مهارت‌های زندگی» تحت عنوان «دید و بازدید» به همین موضوع اختصاص یافته است. کودک با این کتاب، به وسیله‌ی تمرین‌های جالب و سرگرم‌کننده، می‌تواند مهارت‌های ارتباطی اجتماعی را بیاموزد.

تمرین‌های کتاب به گونه‌ای طراحی شده که کاربرد آموزشی داشته باشد. کودک تمرین‌ها را –ترجیحاً با کمک پدر و مادر- حل می‌کند. با حل هر تمرین، علاوه بر سرگرم شدن، مهارت‌هایی را هم یاد می‌گیرد. این تمارین به شکل کاربردی مهارت‌های برقراری ارتباط و رفتار مناسب در دید و بازدیدها را به کودک می‌آموزد.

نویسنده‌ی این کتاب خانم سحر سالور خدادادی است.

 

کتاب‌های معرفی شده، در راستای اهداف تربیتی تالیف و توسط نشر جمال چاپ و منتشر شده‌اند. امید که والدین گرامی بتوانند از این کتاب‌ها در امر تربیت فرزند کمال استفاده را ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *