اطلاع‌رسانی, مروری بر کتاب, مصاحبه و رسانه‌ها

وقتی هیچ چیز اتفاقی نیست

شما بگویید ببینم! آیا ممکن است این مطلب به طور اتفاقی نوشته شده باشد؟ مثلا این اتفاق افتاده باشد؛ اما می‌شود که شما هم به طور اتفاقی گذرتان به اینجا بیفتد و به طور اتفاقی‌تر، این یادداشت را بخوانید و کاملا به طور اتفاقی، کتاب «به طور اتفاقی» را تهیه کنید و بخوانید؟ می‌شود که همه این اتفاق‌ها به طور اتفاقی بیفتد؟
این، دقیقا موضوع اصلی و حرف حساب کتاب «به طور اتفاقی» است. همان مساله‌ای که احتمال دارد در ذهن خیلی از بچه‌ها -و شما که غریبه نیستید، حتی بعضی از بزرگسالان- بالا و پایین برود و قلقلک‌شان بدهد؛ یعنی می‌شود که همه‌چیز به طور اتفاقی به وجود آمده باشد؟ آسمان؟ زمین؟ درخت‌ها؟ کوه و جنگل و دریا و… ما آدم‌ها چطور؟

یک مجموعه کامل
عوامل زیادی در اینکه یک کتاب کودک، برای مخاطب اصلی‌‌‌اش خواستنی و جالب باشد موثر است. مثلا تصویرگری خوب، داستان جذاب و سرگرم‌کنندگی که مهم‌ترین آنهاست. «به طور اتفاقی» این ویژگی‌ها را در کنار هم دارد و می‌تواند کودک را تا پایان دنبال خود بکشاند، بدون اینکه از اول کار درگیر توضیح پیام اخلاقی و پند و اندرزهای گل‌درشت شود. متن کتاب، ساده و بسیار صمیمی است. نویسنده با طنز ظریف و شوخی‌‌‌های بجا، جذابیت قصه را برای خواننده چند برابر کرده و بلد است چطور بچه‌ها را بخنداند. گاهی آنها را مستقیم مخاطب حرف‌‌‌هایش قرار می‌دهد و با سوالاتی که می‌پرسد، ذهن کودک را درگیر ماجرا می‌کند. پیام کتاب با مثال‌‌‌های دقیقی که برای بیانش انتخاب شده، کاملا قابل فهم است و تا مدت‌ها در ذهن می‌ماند.
دیگر گفتن ندارد که رنگ‌‌‌ولعاب کتاب، چقدر در جلب توجه کودک تاثیر دارد. بچه‌ها کتاب‌هایشان را فقط از روی جلد و ظاهر انتخاب می‌کنند. تصویرگری فوق‌العاده دلنشین آقای عادلی، عامل دیگر جذابیت «به طور اتفاقی» است. در هر صفحه چند کلمه یا چند جمله بیشتر نوشته نشده و به کودک مجال بیشتری برای توجه به تصاویر چشم‌‌‌نواز کتاب داده می‌شود. تصاویر رنگی و خلاقانه‌‌‌ای که باید دقایقی را به تماشا برای کشف جزئیات‌شان اختصاص داد.


   به طور عامدانه‌ 
به طور اتفاقی، داستانی بر اساس حدیثی از امام صادق‌‌‌(ع) است. حدیثی که آن حضرت در پاسخ به شبهه وجود خالق بیان کردند. اثری که قرار است با این محتوا به کودک ارائه شود، مسیر دشواری در پیش دارد. نویسنده باید مراقب باشد تا آن پیام توحیدی را به بهترین شکل منتقل کند و از طرفی هم با حرف‌های گل‌درشت، کسل‌کننده یا فلسفی حوصله کودک را سر نبرد. اما خوشبختانه نویسنده این اثر با موفقیت از عهده این چالش‌ها برآمده است.
به طور اتفاقی، از آن کتاب‌هاست که جان می‌دهد بعد از مطالعه، با کودک درباره معنی و منظورش گفت‌وگو کنید؛ کاری که به جاافتادن مفهوم محتوا، کمک زیادی می‌کند. اصلا هم فرقی ندارد کجا و چطور؛ سر سفره غذا، موقع برف‌بازی، وقت خرید یا زمان نوشتن مشق‌های مدرسه. همیشه و همه‌جا می‌شود بهانه‌ای برای مرور «به طور اتفاقی» پیدا کرد و درباره خدا و عظمت بی‌‌‌پایانش حرف زد.

   به «سلام»، سلام کنید‌ 
به طور اتفاقی، توسط «سلام»، واحد کودک و نوجوان انتشارات جمال به چاپ رسیده است. می‌پرسید مخاطبش کدام گروه سنی است؟ بچه‌های کلاس دوم، سوم‌ و حتی بزرگ‌‌‌ترهایشان و بزرگ‌‌‌تر‌‌‌های بزرگ‌‌‌ترهایشان! باشد، نویسنده‌‌‌اش کیست؟ آقای غلامرضا حیدری ابهری، از روحانی‌های علاقه‌مند به حوزه کودک و نوجوان. آقای ابهری که جلسات دینی زیادی برای گفت‌وگو با بچه‌ها برگزار می‌کند، خیلی خوب با دغدغه‌ها و سوالات بی‌پایان آنها درباره خدا و دین آشناست. او در کتاب‌هایی که برای مخاطبان کم‌سن‌‌‌وسالش می‌نویسد، به پاسخ این سوالات می‌پردازد تا بچه‌ها جواب‌های درست و کاملی برای سوال‌‌‌های قلقلک‌‌‌دهنده‌‌‌شان پیدا کنند.

انتشارات بین‌المللی جمال «به طور اتفاقی» را در 32 صفحه منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *