سید محمد مهاجرانی، روحانی و نویسنده کودک است که تاکنون کتاب‌های زیادی برای بچه‌ها نوشته است. می‌توانید زندگی‌نامه‌اش را از زبان خودش بخوانید:

سیدمحمد مهاجرانی

                                                  سیدمحمد مهاجرانی

 

محمد مهاجرانی هستم. دوّمین روزِ اوّلین ماه بهار سال 1348 در شهر اراک به دنیا آمدم. در خانه‌­ای قدیمی با دیوارهای کاهگلی و یک حوض زلال و یک باغچه صمیمی! مادربزرگی سیّده داشتم با دلی همیشه بهار و لب‌هایی لبریز از شعر و مَثل و پند و قند که اتاقش اوّلین کلاس ادبیات ما بود! پدرم سیّدی ساده‌زیست بود و بسیار سخت‌کوش. سحرگاهان بالای بام می‌رفت و اذان می‌گفت. زمستان‌های سرد، زیر کرسی گرم، کنارش می‌نشستیم و برایمان شعرهایی در مدح امام علی (ع) می­‌خواند. مادرم سیّده بود و مهربان‌تر از گل! روبه‌روی قالی‌های بلند قامت می‌­نشست، شعر می­‌خواند و ریشه می‌­زد.

کودکی با کتاب، نوجوانی در سنگر

و برادرانی داشتم که از همان خردسالی برایم کتاب می‌خریدند. همه اینها به یاری‌­ام آمدند و مرا با دنیای شیرین شعر و قصه خیلی زود آشنا کردند. از سال دوم دبیرستان یعنی پانزده سالگی دست به شعر شدم و هنوز هم از آن دست نکشیده‌ام! سال 64 و 65 در قلّه‌های سرفراز غرب ایران با نوجوانان شیردل، هم‌سنگر بودم. سال 65 اولین شعر کودکم به دنیا آمد. سال67 به دانشگاه تهران رفتم و بعد از سه ترم دل از دانشگاه تهران کندم ودل به دریای حوزه علمیه قم زدم. سکونت در شهر قم و همسایه شدن با بانوی بزرگوار حضرت معصومه (س) و حضور در حوزه، فرصت بزرگی بود برای آشنایی با دریای بی‌کران معارف اسلامی و بهره بردن از اساتید بزرگ و امکانات فرهنگی شهر مقدس قم.

بازگشت به دانشگاه

بعد از تحصیل در حوزه دوباره تصمیم گرفتم به فضاهای دانشگاهی هم سری بزنم. در دانشگاه مفید کارشناسی فلسفه خواندم و در دانشگاه شهید بهشتی، کارشناسی ارشد ادبیات کودک.

از سال 78 مشغول نگارش کتاب کودک شدم. اولین کتاب کودکی که نوشتم «حاجی کوچولو» نام داشت و بعد از آن، اولین مجموعه شعرم را سرودم که نامش «پیامبر عزیز ما» بود. موضوع این مجموعه چهارده‌جلدی، سیره پیامبر اسلام (ص) برای کودکان بود. امام سجاد (ع) در یکی از دعاهایش، پیامبر خدا را کلید برکت می‌نامد. این مجموعه نیز برای من بابی را گشود که کتاب‌های متنوعی را بنویسم یا اشعاری بسرایم. در این مدت کتاب‌های زیادی را نوشته و منتشر کرده‌ام که مهم‌ترین آنها موارد ذیلند:

مجموعه چهارده‌جلدی «پیامبر عزیز ما»، مجموعه بیست‌جلدی «خدای ما چه جوریه»، مجموعه پانزده‌جلدی «بهترین مادران»، مجموعه ده‌جلدی «قصه‌های سوسن و سینا»، مجموعه شش‌جلدی «سرزمین رنگ‌ها»، مجموعه چهارده‌جلدی «حدیث و شعر و قصه»، مجموعه شش‌جلدی «سرزمین ایران، سرزمین ایمان» و نیز تک‌نگاری‌های فراوانی مانند «عسل مثل یه قصه». با بسیاری از مجلات خردسال و کودک و نوجوان در این سال‌ها همکاری داشتم و برایشان شعر و قصه نوشتم. مانند رشد کودک، رشد نوآموز، سنجاقک، پوپک، سلام بچه‌ها، کیهان بچه‌ها، باران، امیدان، ماهک و سروش.

داوری و شرکت در جشنواره‌ها

در این سال‌ها خداوند لطف کرد و نظر مثبت داوران برخی جشنواره‌ها را نسبت به آثارم جلب کرد و آنها بعضی کتاب‌‌هایم را در جشنواره‌های مختلف چون رشد، کتاب سال، ولایت، صدا و سیما و … برگزیدند. در بعضی از جشنواره‌ها مانند جشنواره رشد هم داور بودم.

با تعدادی از مراکز فرهنگی همکاری دارم که مهم‌ترین آنها وزارت آموزش و پرورش است. از سال 90 تاکنون، یکی از اعضای تألیف کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی هستم و بعضی از شعرها وقصه‌های کتاب «هدیه‌های آسمان» سال دوم تا ششم ابتدایی را نوشته‌ام. امیدوارم مجموعه کارهایی را که در این سال‌ها نوشته‌ام مورد پسند خدای مهربان باشد و برای کودکان عزیز جذاب و سرگرم‌کننده و سودمند بوده باشد.