مسلم گریوانی، متولد سال 1360 در گریوان از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی است. وی به دلیل علاقه فراوان به تحصیلات دینی، دبیرستان را ناتمام رها کرد و مقدمات حوزوی را در بجنورد و سطوح متوسط حوزه (ارشد) را در رشته کلام و الهیات در مشهد گذارند و برای تکمیل تحصیلات در سطوح عالی حوزه راهی قم شد و نزد اساتیدی چون علامه جوادی آملی، مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی، استاد سید یدالله یزدان‌پناه تلمذ کرد. ایشان در کنار تحصیلات حوزوی، دارای دکتری عرفان اسلامی از دانشگاه ادیان و نیز – به صورت ناتمام – دارای ارشد روان‌شناسی و مشاوره است.
وی از آغاز تحصیل حوزه، تدریس دروس مختلف حوزوی و سپس دانشگاهی را در سطوح مختلف آغاز کرد و در کنار تحصیل و تدریس، از نگارش در مجلات مختلف و نیز پژوهش و تالیف در حوزه‌های مختلف غفلت نکرد و تاکنون چند کتاب و مقاله علمی و پژوهشی نگارش کرده است که برخی از آنها در جشنواره‌های بین المللی، ملی و استانی برگزیده شده و برخی به زبان‌های مختلف منتشر شده است. از جمله:

اصول و شیوه‌های تربیت توحیدی کودکان
خدایی که در این نزدیکی است (روش‌های معرفی الهیات به کودک و نوجوان)
عشق اول (احساس حضور خدا در زندگی)
تبارشناسی و نقد مبانی عرفان‌واره‌ها (تاریخ، عقاید و نقد عرفان‌های نوظهور)
خدا در این قصه‌ها (آشنایی کودکان با خدا به روشی نو)
فرهنگ آپارتمان‌نشینی با نگرش به منابع دینی
دست به گریبان عشق (مطالعه تطبیقی عشق در عرفان اسلامی و شبه‌عرفانها)

وی در حال حاضر مدرّس سطوح عالی حوزه و دانشگاه، عضو اندیشکده معنویت مرکز الگوی پیشرفت، عضو گروه‌های علمی چند پژوهشگاه و عضو هیئت علمی پژوهشکده معنویت است.

 

برخی دیدگاه‌های ایشان:
موثرترین و کارآمدترین مدل اصلاح و تغییر در اخلاق و تربیت، مدل تربیت توحیدی است و می‌تواند جایگزین تربیت مذهبی و دینیِ موجود باشد که با آسیب‌ها و خلاهای جدی روبروست.
جامعه‌ی ما نه چوب «دین‌داری» را می‌خورد و نه چوب «بی‌دینی» را، بلکه ما هزینه‌ی «بددینی» را می‌پردازیم!