اطلاع‌رسانی

سنت چهل حدیث‌نویسی

سنت چهل حدیث نویسی یکی از یادگارهای پیامبر اکرم(ص) است.

رسول‏خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :

مَنْ حَفِظَ عَلى اُمَّتی أرْبَعینَ حَدیثاً یَنْتَفِعُونَ بِها فی أمْرِ دینِهِم، بَعَثَهُ اللهُ یَوْمَ القِیامَهِ فَقیهاً عالِماً؛  هر کس براى امّت من چهل حدیث حفظ کند تا در کار دین‌شان از آنها بهره گیرند، خدا در قیامت  او را دین‌شناس و عالم محشور  می‌سازد.   

بحارالانوار، ج 10، ص 156

پس از قرآن کریم، حدیثْ مهمّ‌ترین منبع شناخت دین اسلام به شمار می‌رود. به همین دلیل، حفظ و نوشتن حدیث از آغاز مورد توجّه و تاکید رسول خدا(ص) و اهل بیت آن بزرگوار بوده است. گر چه پس از رحلت پیامبر؟ص؟ نگارش حدیث به مدّت یک قرن ممنوع شده بود؛ امّا امامان معصوم(ع) در این دوران سخت نیز از نگارش و گسترش حدیث دست نکشیدند. به رغم تمام تلاش‌هایی که برای نابود ساختن احادیث نورانی رسول خدا(ص) صورت گرفت، اهل بیت(ع) با مجاهدت خویش از این میراث پربها نگه‌داری کردند و آن را برای استفاده نسل‌های آینده پاس داشتند.
پس از اهل بیت(ع) نیز تلاش برای نشر حدیث توسط شاگردان آن بزرگواران ادامه یافت. با مطالعه‌ای گذرا در تاریخ قرن‌های نخستین اسلام، به روشنی درمی‌یابیم که راویان حدیث چه تلاش سترگی برای حفظ حدیث انجام داده‌اند و چه خطرهای بزرگی را در راه نگه‌داری کلمات نورانی پیامبر(ص) و فرزندانش به جان خریده‌اند.

چهل حدیث
چهل حدیث و تصویرها

روزگاری بیان یک حدیث، مرگ و شهادت راوی یا دست‌کم تبعید و آوارگی و زندان شدن وی را در پی داشت. در کنار راویان، باید از عالمان بزرگی همچون شیخ صدوق، شیخ کلینی و شیخ طوسی یاد کنیم که با زحمات طاقت‌فرسای خود، دست‌نوشته‌های راویان را در مجموعه‌های بزرگ حدیثی خود گردآوردند و با تحمّل رنج سفرها و غربت‌ها و سال‌ها کوشش عالمانه در کنج خانه و کتابخانه، مهمّ‌ترین کتاب‌های حدیثی را تدوین کردند. از آن پس نیز کار تدوین و تحقیق و ترجمه و نشر حدیث، هیچ گاه در جامعه اسلامی تعطیل نشد و در هر قرن، گروهی از عالمانِ فرهیخته به این خدمت بزرگ اهتمام ورزیدند و سخنان زندگی‌ساز اهل بیت؟عهم؟ را برای آیندگان حفظ کردند.

از جمله کتاب‌های حدیثی عالمان اسلامی، مجموعه کتاب‌های ارزشمندی است که به نام اربعین (یا چهل‌حدیث) از این بزرگواران به یادگار مانده است. مانند اربعین شیخ بهایی، اربعین شیخ طوسی، اربعین امام خمینی. اربعین‌نویسی با الهام از همان حدیث پیامبر که به ستایش از حفظ چهل‌حدیث پرداخته، رواج یافته است. این سنّت حدیث‌نگاری قرن‌هاست که در میان مسلمان رواج دارد. دستور به حفظ چهل حدیث بنیاد یک سنّت علمی هوشمندانه است. حفظ یا نوشتن چهل‌حدیث آن‌قدر دشوار نیست که کسی اشتیاق انجامش را نداشته باشد و از سوی دیگر چهل حدیث ظرفیت آن را دارد که بتوان نقشه راه زندگی سازنده‌ای را از آن به دست آورد. کتابچه حاضر نیز در راستای ترویج همین سنت ارزشمند در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است.

معرفی کتابچه چهل‌حدیث نویسی 

چه بسا حدیث زیبا و دل‌نشینی را خوانده یا شنیده‌ایم و برای لحظاتی دل خود را با نور سخنان معصومین(ع) روشن ساخته‌ایم؛ ولی پس از مدّتی آن حدیث خواندنی و جالب را از یاد برده و آن گوهر ارزشمند را از دست داده‌ایم.
بهترین راه جلوگیری از این خسارت معنوی، نوشتن احادیثی است که در کتاب‌ها می‌خوانیم یا از زبان گویندگان مذهبی و عالمان دین می‌شویم. اگر ما به نوشتن بیانات زندگی‌ساز رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) همّت گماریم. پس از مدّتی گنجی پربها از سخنان آن بزرگوران فراهم می‌آید که تا پایان عمر در اختیارمان خواهد بود.
کتابچهٔ حاضر به منظور حفظ این سخنان ارزشمند آماده گردیده تا هر چه آسان‌تر و بهتر بتوانید احادیث مورد نظر خود را بنویسید و از آن به خوبی نگه‌داری کنید. افزون بر این، نوشتن یک چهل‌حدیث آثار و فواید دیگری نیز دارد که برخی از آنها عبارتند از:
ترویج سنّت نبوی چهل حدیث‌نویسی
تجربهٔ دنیای زیبای نویسندگی
پرکردن اوقات فراغت با ارزنده‌ترین و آموزنده‌ترین شیوه
آشنایی و اُنس بیشتر با کتاب‌های حدیثی و کتابخانه‌ها
شکوفایی استعداد‌ها و شناخت توانایی‌ها
تفکّر عمیق در سخنان اهل‌بیت(ع)
بهرمند ساختن دیگران از تلاش علمی خویش
برای استفاده بهتر از این اثر، به نکات ذیل به خوبی توجّه فرمایید:
1. روی جلد (و نیز در صفحه سوّم) جایی برای نام کسی که نویسنده این مجموعه است در نظر گرفته شده؛ همچنین (روی جلد و صفحه سوّم) زیر عبارت «چهل‌حدیث» جایی برای نوشتن موضوع یا نام «چهل‌حدیث» آماده گردیده است.
2. شما می‌توانید پاداش معنوی کار خود یا مجموعه چهل‌حدیث را به کسی تقدیم کنید و سخن تقدیمی خود را در صفحهٔ چهارم که به همین منظور طراحی شده بنویسید.
3. در قسمت «مقدّمهٔ نویسنده» (صفحات نهم و دهم) چهل حدیث خود را معرفی کنید.
4. از صفحه یازدهم، چهل صفحه برای نوشتن احادیث طراحی شده که هر صفحه از سه بخش تشکیل گردیده است:
بخش اول ویژهٔ نوشتن حدیث، بخش دوم محل نوشتن ترجمهٔ حدیث و بخش سوم جای نوشتن منبع حدیث است.
ضمناً بالای هر صفحه، فضایی برای نوشتن موضوع حدیث یا نام انتخابی شما برای هر حدیث در نظر گرفته شده است. برای آشنایی بیشتر با چگونگی استفاده از این صفحات، نمونهٔ طراحی شده در صفحه هشتم را ملاحظه فرمایید.
5. در بخش فهرست (صفحات 51 و 52) مقابل هر حدیث، موضوع و نام گویندهٔ حدیث را بنویسید.
6. پس از نگارش چهل‌حدیث خود، آن را به سه نفر از اساتید، معلّمان یا دوستان و آشنایان خود نشان دهید و از آنان بخواهید تا نظرات خود را دربارهٔ کتاب شما در یکی از صفحات 54 و 55 و 56 بنویسند.
7. در نوشتن احادیث، مقدّمه و سایر مطالب دقت کنید و همه چیز را خوش‌خط و خوانا بنویسید؛ امّا وسواس به خرج ندهید و به خاطر خط‌خوردگی‌های جزئی و اشتباهات کوچک دل‌سرد نشوید و از ادامه نوشتن دست نکشید. بهتر است قبل از نوشتن احادیث و مقدّمه در کتابچهٔ چهل‌حدیث، مطالب مورد نظرتان را در برگه‌ها و فیش‌های دیگری بنویسید؛ سپس در کتاب خود پاک‌نویس کنید.
8. اگر پیشنهاد یا انتقادی دربارهٔ طرح این کتابچه داشتید با ما تماس بگیرید و برای گسترش هر چه بیشتر احادیث اهل بیت(ع) ما را با راهنمایی‌های خود یاری دهید.
امیدواریم با نوشتن یک چهل‌حدیث زیبا و خواندنی، نام شما نیز در زمرهٔ خدمت‌گزاران فرهنگ اسلامی ثبت گردد و تجربه‌ای ارزنده در تحقیق و تالیف نصیب‌تان شود.
در پایان از دوست عزیزم حجت الاسلام حیدری ابهری که این اثر به ابتکار وی فراهم آمده، صمیمانه تشکّر می‌کنم.
علیرضا سبحانی‌نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *