اطلاع‌رسانی

نشست نویسنده مجموعه کتاب پیامبران اولوالعزم با خوانندگان نوجوان

هم‌زمان با روز سیزده آبان (روز دانش آموز) با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم و انتشارات بین‌المللی جمال، نشست صمیمانه نویسنده مجموعه کتاب «پیامبران اولوالعزم» با اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی در سالن جلسات کتابخانه مرکزی قم برگزار شد. در این نشست مسلم ناصری، نویسنده اثر؛ علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال؛ عاطفه سادات موسوی و مرضیه نفری از نویسندگان استان قم؛ سرهنگ محمدجواد زارع، رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات فراجا؛ مهدی توکلیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم و جمعی از کتابداران و اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی مریم، یادگار امام (ره)، مرکزی، امام صادق (ع) و الزهرا (س) حضور داشتند. 

گزیده‌ای از اظهارات مسلم ناصری، نویسنده مجموعه را می‌توانید ببینید:

  • اگر در طول این 30 سال نویسندگی تنها همین یک جلسه را با حضور نوجوانان کتابخوان نسل آینده ایران اسلامی تجربه کرده باشم، برای من کافی است.
  • داستان‌های مختلفی در گونه‌های فانتزی، تاریخی و مذهبی نوشته‌ام و یکی از نکاتی که باعث شد تا این مجموعه کتاب را بنویسم، سخت‌خوان بودن کتاب‌های مذهبی برای نوجوانان بود. در این مجموعه کتاب تلاش کردیم تا نگاهی نو به داستان‌های مذهبی داشته باشیم، زیرا ممکن است بسیاری از ما، همه این قصه‌های پیامبران اولوالعزم را بارها شنیده باشیم. بنابراین نیاز بود تا با زبانی نو و متناسب با جاذبه‌های مورد علاقه مخاطب، این کتاب‌ها نوشته شوند تا برای نسل امروز جذاب باشند.
  • اولین گام این مجموعه کتاب با عنوان «دوست خوب خدا» ده سال پیش نوشته شد که با استقبال مخاطبان و منتقدان مواجه و برگزیده جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری شد. این انگیزه‌ای بود برای انتشار سایر جلد‌های کتاب که با همراهی انتشارات جمال و تصویرگری خوب آقای مکتبی به مخاطبان عرضه شده است.

در ادامه نشست، حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال نیز نکاتی را با مخاطبان خود به اشتراک گذاشت که گزیده‌ای از آن را می‌توانید بخوانید:

  • معتقدم که بسیاری از نوجوانان کتابخوان حاضر در جلسه، می‌توانند نویسندگان آینده باشند. پیشنهاد می‌کنم از حالا روزانه‌نویسی را آغاز کنید تا در آینده نویسندگانی توانمند باشید.
  • ویژگی مهم این مجموعه کتاب این است که زمانی که مخاطب آن را می‌خواند حتی اگر این داستان‌ها را قبلا خوانده یا شنیده باشد، محتوای جدیدی در آن پیدا می کند، هرچند که نویسنده در این مجموعه بیشتر از آن که بخواهد به مخاطب اطلاعات بدهد، کوشیده آنها را به این پنج شخصیت علاقه‌مند کند.

در این نشست که با حضور شصت نفر از اعضای فعال نوجوان کتابخانه‌های عمومی برگزار شد، اعضای نوجوان حاضر در نشست که پیش از این کتاب را مطالعه و نقطه نظرات خود را به مسئولان کتابخانه گفته بودند، نکات و نقدهای خود را درباره محتوا و تصویرگری این مجموعه کتاب به اطلاع نویسنده و ناشر کتاب رساندند.

نکته جالب توجه این که برخی از بچه‌ها چنان کتاب را دقیق خوانده بودند که اشکالاتی بسیار ریز به تصویرگری کتاب یا قلم نویسنده می‌گرفتند؛ به گونه‌ای که موجب شگفتی نویسنده و مسئولان انتشارات بین‌المللی جمال شد. برخی از کودکان و نوجوانان هم با ادبیاتی فنی درباره ترفندهای نگارشی نویسنده صحبت می‌کردند. این نشان می‌دهد نویسندگان کودک و نوجوان، خوانندگان تیزبینی دارند که باید بیش از پیش برای کسب رضایت آنها تلاش کنند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *