پاسخ به سوالات کودکان, تربیتی

کتاب‌هایی که یک مربی مهد کودک باید بخواند

کتاب‌های که یک مربی مهد کودک باید بخواند

سه کتابی که یک مربی مهد کودک باید بخواند

مربی‌گری در مهد کودک، کار آدم‌های پرحوصله و دقیق است. تربیت و پرورش کودکان -خصوصا در سنین کم‌تر از 7 سال- نیاز به مهارت‌های خاصی دارد که یک مربی مهد کودک باید آن‌ها را فرا بگیرد. اما این مهارت‌ها کدام‌اند؟ مربی مهد کودک با داشتن چه ویژگی‌هایی می‌تواند در کار خود موفق‌تر باشد؟ آیا منبع مطالعاتی خاصی برای مربیان مهد کودک وجود دارد؟

در این نوشتار، به معرفی سه کتاب در زمینه‌ی نیازهای مربی مهد کودک می‌پردازیم. این سه کتاب توسط نشر جمال به چاپ رسیده است.

 

1) بازی، کودک، تربیت (علی‌رضا افشاری مقدم)

کتاب‌هایی که یک مربی مهد کودک باید بخواند: بازی، کودک، تربیت

مهد کودک جای بازی است. بیشتر وقت کودکان در مهد کودک به بازی‌های مختلف می‌گذرد. این بازی‌ها گاهی بدنی و فیزیکی، و گاهی فکری است. بهترین روش آموزش و پرورش نیز از همین راه بازی و سرگرمی است. به قولی؛ «تربیت از راه بازی، عمیق و پایدارتر خواهد بود».

از طرفی، از بازی و سرگرمی برای نهادینه کردن ارزش‌های اخلاقی و اعتقادات دینی نیز می‌توان بهره برد. آموزش اخلاقیات بخش مهمی از فرآیند تربیت کودک است. از طریق بازی‌های خاصی می‌توان این نیازهای پرورشی را برای کودک برطرف کرد.

کتاب «بازی، کودک، تربیت» نوشته‌ی علی‌رضا افشاری مقدم، در همین راستا تالیف شده است. نویسنده، با طراحی و معرفی بازی‌هایی جذاب و آموزنده، سعی در آموزش مفاهیم اخلاقی و دینی به کودکان دارد. کتاب، مشتمل بر 51 بازی فیزیکی و فکری است. بازی‌ها با اسباب و وسایل ساده و در دست‌رس قابل انجام است. کیفیت انجام بازی‌ها با توضیح و رسم شکل شرح داده شده است.

این کتاب مخصوص مربیان مهد کودک نوشته شده است.

 

برای خرید این کتاب اینجا کلیک کنید.

 

2) قرآن، کودک، سرگرمی (علی‌رضا افشاری مقدم)

کتاب‌هایی که یک مربی مهد کودک باید بخواند: قرآن، کودک، سرگرمی

بهترین زمان آشنایی افراد با دین و اخلاق و اصول اعتقادات و آموزش این مفاهیم به آن‌ها، دوره‌ی کودکی است. اگر این آشنایی و آموزش به وسیله‌ی بازی و سرگرمی باشد، در روان کودک نهادینه خواهد شد. قرآن کریم، مهم‌ترین منبع معرفتی در دین اسلام است. بهتر است کودک از سنین پایین با این کتاب شریف آشنایی پیدا کند.

اگر یک مربی مهد کودک بخواهد در محیط مهد، کودکان را با قرآن آشنا کند، نیاز به یک منبع برای این کار خواهد داشت. مجموعه‌ی «قرآن، کودک، تربیت»، نوشته‌ی علی‌رضا افشاری مقدم، این نیاز را برطرف کرده است. در این مجموعه، بازی‌های فکری با محتوای قرآنی طراحی شده است.

کودک بعد از انجام هر بازی‌، با قرآن کریم بیشتر آشنا می‌شود.

این مجموعه در 3 مجلد منتشر شده است. هر مجلد با تصویرسازی‌های جذاب، تعدادی بازی قرآنی را در خود جای داده است. در مجموع 40 سرگرمی در سه مجلد وجود دارد که مشتمل بر 40 نکته‌ی قرآنی نیز هست. سعی برآن بوده که از رو‌ش‌های جذاب و سرگرم‌کننده که مورد علاقه‌ی کودکان است استفاده شود.
هم‌چنین، سعی شده که از مسائل روان‌شناسی کودک در مجموعه بهره برده شود. این کتاب مخصوص کودک است و مربی می‌تواند کودک را در انجام بازی‌ها راهنمایی کند.

 

برای خرید کتاب اینجا کلیک کنید.

 

3) جذاب‌سازی آموزه‌های قرآنی برای کودکان (علی خسروی)

کتاب‌هایی که یک مربی مهد کودک باید بخواند: جذاب‌سازی آموزه‌های قرآنی برای کودکان

برای آموزش قرآن به کودکان، باید نکات و ظرافت‌هایی را مدنظر داشت. مربی و معلم قرآن، باید روش‌های نتیجه‌بخش را برای شناساندن قرآن کریم به کودکان به کار ببرد. روش‌هایی که آزموده شده و مثمر ثمر بوده باشند. اما معلم و مربی قرآن، باید از چه روش‌هایی برای آموزش و تربیت قرآنی کودک بهره ببرد تا قرآن برای کودک جذاب شود؟

کتاب «جذاب‌سازی آموزه‌های قرآنی برای کودکان» به قلم علی خسروی به این سوال پاسخ داده است. این کتاب، در 4 فصل، به شکل ریشه‌ای و اساسی به بررسی موضوع آموزش قرآن پرداخته است.

عنوان فصل اول؛ «نقش دوران کودکی در آموزش قرآن» است. نویسنده در این فصل، کاربرد ویژگی های کودک در قرآن‌آموزی و اصول کلیدی در تعلیم و تربیت قرآنی مورد توجه قرار داده است.

در فصل دوم؛ تحت عنوان «روش‌های شناختی جذب کودکان به معارف قرآن»، موضوعات جالبی مطرح شده است. نویسنده روش‌های شناختی مثل قصه و شعر، پرسش و پاسخ، طنز، موسیقی، و نیز رسانه را در آموزش و تربیت قرآنی کودکان به تفصیل بررسی کرده است.

فصل سوم؛ «روش‌های رفتاری جذب کودک به معارف قرآن» نام دارد. در این فصل نیز روش‌های رفتاری هم‌چون بازی، نمایش، مسابقه، نقاشی و کاردستی، و نیز روش الگویی را به شکل اساسی مورد مطالعه قرار داده است.

در فصل چهارم؛ که «روش عاطفی» نام دارد، نویسنده درباره‎‌ی روش‌های عاطفی آموزش و پرورش قرآنی بحث کرده است. و انواع روش‌های عاطفی را برای تعلیم و تربیت قرآنی مفصلا توضیح داده است.

 

سخن آخر

مطالعه کتاب های مناسب برای مربیان مهدکودک بسیار راه‌گشا و مفید است. بنابراین یک مربی مهد کودک خوب باید همواره سعی کنید جدیدترین کتابهای مرتبط به آموزش و تربیت کودک و نوجوان را مطالعه نماید. در این مقاله از نشر جمال تلاش کردیم سه کتاب از کتاب های خوب در این زمینه را معرفی کنیم. شما مربیان مهد کودک می توانید این کتاب ها را با تخفیف مناسب از سایت نشرجمال خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *